Waar herken je een goed logo aan? Wil je zelf een goed logo ontwerpen?

Neem dan de volgende 5 punten in overweging:

1. Eenvoud is Koning

Bruce Lee zei het al: ‘Simplicity is the key to Brilliance‘.
Logo’s zie je meestal op afstand, voor een heel korte duur of terwijl je met je gedachten ergens anders bent. Het zou mooi zijn als je brein het logo gewoon herkent en niet hoeft te ontcijferen. Bij logo’s (en bij uitingen in het algemeen!) gaat het om herkenbaarheid en leesbaarheid. Iedere milliseconde telt!

Toegegeven, McDonalds kan rekenen op een exposure en een ‘Kracht van de Herhaling’ waar je als lokale ondernemer alleen maar van kunt dromen. Maar het effect is wel duidelijk, toch?

Less is More

Logo = Beeldmerk + Woordmerk

Meestal bestaat een logo uit twee onderdelen:
• het ‘Beeldmerk’ of vignet
• het ‘Woordmerk’ of de naam in de eigen typografie

Het is extra sterk als beide elementen los van elkaar herkenbaar zijn en dus ook los gebruikt kunnen worden.

beeldmerk + woordmerk = logo

Je kunt nog een stap verder gaan en van je woordmerk meteen je beeldmerk maken. Dat moet je wel durven..

woordmerken

 

2. Een professioneel logo blijft ook in zwart-wit of in één kleur leesbaar.

Kun je van je logo een stempel of een brandmerk maken?
Kun je het logo in één kleur op een ballon laten drukken of met één transfer-kleur op een trainingspak van je dochters hockeyteam laten plakken?

Een goed en herkenbaar logo zou je met je zakmes in een boombast moeten kunnen kerven. Dàt zijn de logo’s die overeind blijven als ze tussen andere logo’s worden afgebeeld. Dìe beeldmerken worden door lezers in een split-second herkend. En daar gaat het om…

 

3. Een goed logo blijft ook prima herkenbaar als het verkleind wordt.

Herkenbaarheid en leesbaarheid zijn de grootste kwaliteiten van een goed vormgegeven logo. Dat bereik je door ervoor te zorgen dat je logo ook op klein formaat overeind blijft.

Een goede graadmeter is de ‘favicon‘. Kun je je logo nog herkennen als je het gebruikt als een favicon van 32×32 pixels in de adresbalk van je browser?

 

Een logo ontwerpen is niet het moment om met subtiele lijntjes of (in verhouding tot het geheel) kleine elementjes te gaan werken.

 

4. Kies één ‘Punt van Aandacht’ en maak van je logo geen zoekplaatje

Een veel gemaakte fout is alles willen afbeelden wat het bedrijf verkoopt of doet. Het is een misvatting te denken dat een logo ‘compleet’ moet zijn of dat het beeldmerk in één keer een heel verhaal moet kunnen vertellen. Een logo moet voornamelijk in kleur en vorm bij het verhaal passen en deze ondersteunen. Een huisstijl en imago wordt geladen door de communicatie eromheen. Less is more.

Het beeldmerk dat het snelst herkend wordt, wint de strijd om de aandacht. Gebruik daarom slechts één aandachtstrekker in je beeldmerk!

Combineer geen sterretje boven de ‘i’ met een omgedraaid lettertje èn een beeldmerk met daar onder weer een golflijntje in je logo. Doe het niet want je verliest de strijd om de snelle herkenbaarheid. Kill your darlings!


5. Gebruik geen cliché elementen

Het is misschien verleidelijk en makkelijk om als beeldmerk een pijl, een wereldbol of een oog te gebruiken. Doe dat toch maar niet. Het is heel moeilijk om met deze afgezaagde elementen een onderscheidende uitstraling te creëren.  In 9 van de 10 gevallen zal het resultaat een ontwerp van een stagiaire lijken.

Tenzij je net als FedEx ècht iets slims met een alledaags element weet te doen..

Wil je een keer sparren over je eigen logo of een nieuwe huisstijl? Neem dan contact met ons op.
We nodigen je graag uit voor een goed gesprek met een lekkere kop koffie.

0251 – 25 90 63

epicentrum@artbeving.nl